Educația timpurie

Educația timpurie
  • 26/05/2023
  • Comentarii (0)

Educația timpurie

Educația timpurie cuprinde totalitatea experiențelor individual realizate și social organizate de care beneficiază copilul în primii ani din viață cu rolul de a-l proteja, crește și dezvolta. Specialiştii consideră că perioada de timp pentru educaţia timpurie este definită de la naștere până la vârsta de 3 ani, perioadă în care are loc cea mai rapidă dezvoltare a creierului. În primii trei ani din viața copiilor apar cele mai semnificative schimbări din punct de vedere intelectual, emoţional, psihologic şi social, evoluția și dezvoltarea fiind într-un proces mai mare față de orice altă perioadă din viață.

Programele educaționale din cadrul educaței timpurii vizează procesul de înzestrare a copilului cu achiziții fizice, psihice, lingvistice, emoționale, toate dezvoltându-le prin activități educaționale, jocuri educative și jucării. Cadrele didactice sunt atent pregătite și folosesc diferite materiale în actul educațional cu scopul de a facilita dezvolarea educabilului. Este un nou început, atât pentru copii cât și pentru părinți. Începutul trebuie să fie unul lin, placut, de aceea se crează un parteneriat educațional între copii-familie-grădiniță-comunitate. Părinții trebuie să pregătească copiii pentru acest nou început, să explice copiilor că vor petrece timp în preajma altor copii, vor fi ajutați de către doamne îngrijitoare și vor participa la jocuri interesante cu educatoarele. Învățarea și dezvoltarea se realizează conform ritmului și nevoilor individuale. Mediul ambiant este organizat adecvat, iar strategiile de predare-învățare-evaluare sunt flexibile. Oferă șanse egale de creștere, dezvoltare, îngrijire și educație pentru fiecare copil în parte.

În vederea facilitării procesului de adaptare, recomandăm ca programul și rutinele copilului să coincidă cu programul și rutinele de la instituția pe care ați ales-o. Acest lucru se referă la momentele somn-veghe-ieșit afară-alimentație-odihnă de prânz,adică să obișnuiți copilul să se culce devreme seara, pentru a se putea trezi cu ușurință dimineața, micul dejun și prânzul să fie la ora la care i se vor servi la gradiniță.

De asemenea, recomandăm să se aibă în vedere creșterea gradului de autonomie a copilului. De exemplu, învățați copilul să își exprime nevoile, să accepte bavețica, să se hrănească singur folosind lingura, să se încalțe etc.  De asemenea, pentru orice copil, socializarea timpurie reprezintă un avantaj.

Folosiți propriul exemplu pentru a-l ajuta pe copilaș să intre în contact cu persoane noi. Când iesiți în parc, mergeți și faceți cunoștință cu un alt copilaș: ”Salut, ne-ar plăcea să ne jucăm împreună cu tine, aici la groapa de nisip. Uite, noi avem o găletușă, ai vrea să o umplem cu pietricele?”.

În cazul în care copilul este foarte atașat de mamă și refuză apropierea altor persoane, îi va fi dificilă adaptarea la un grup mare de copii gălăgioși și energici.

Nu în ultimul rând, pentru a-l ajuta pe cel mic să aibă o reprezentare mentală a ceea ce urmează să i se întâmple, este foarte importantă lectura de calitate și vizitele la viitoarea instituție, pentru a se familiariza cu parcul grădiniței și cu clădirea.

Împreună putem să clădim bazele copilului și să îl pregătim pentru ceea ce va urma la următoarele cicluri de învățământ, dar și pentru societate.

Distribuie: